Rozšířená výuka

Výuka na druhém stupni navazuje svým obsahem na vzdělávání prvního stupně a zároveň umožňuje žákům volit si vzdělávací cestu tak, aby odpovídala jejich individuálním schopnostem a předpokladům, budoucímu studijnímu zaměření, zájmům a potřebám.

Kromě běžné třídy naše škola nabízí možnost tříd s rozšířenou výukou:

  • Přírodovědných předmětů
  • Cizích jazyků
  • Tělesné výchovy

Do tříd s rozšířenou výukou vykonávají žáci přijímací zkoušky a je zde zohledněn také jejich studijní předpoklad pro daný obor.

Pravidla pro zařazování do skupin a tříd

O zařazení žáka do výukové skupiny nebo třídy rozhoduje v souladu s vyhláškou č. 48/2005 Sb. ředitel školy na základě posouzení nadání a studijních předpokladů žáka. Zákonný zástupce podává přihlášku do třídy se zaměřením na základě doporučení školy, které je rozesláno zákonným zástupcům spolu se zveřejněním výsledků přijímacího řízení.

Do třídy s rozšířenou výukou přírodovědných předmětů, cizích jazyků a tělesné výchovy se přijímají žáci na základě úspěšného splnění přijímacího řízení či sportovních výsledků podle stanovených kritérií až do výše plánované kapacity.

Výsledky budou oznámeny zveřejněním seznamu přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem – seznam zveřejněn na stránkách školy a na vnitřních dveřích hlavního vchodu školy.

Zařazení do tříd s rozšířenou výukou

Na základě úspěšného výběrového řízení je žák (žákyně) zařazen do třídy nebo skupiny s rozšířenou výukou.

Ředitelka školy může na základě doporučení vyučujícího rozšiřujícího předmětu nebo třídního učitele přeřadit žáka (žákyni) do třídy bez rozšířené výuky z těchto důvodů:

  • výrazné zhoršení prospěchu nebo nedostatečný prospěch
  • žák bude nehodnocen z některého vyučovacího předmětu
  • žák bude potrestán důtkou ředitelky školy nebo jeho chování bude hodnoceno stupněm uspokojivé nebo neuspokojivé
  • účast na sportovních závodech, soutěžích a olympiádách je podmíněna bezproblémovým chováním a dobrými výsledky při výuce

Rozšířená výuka přírodovědných předmětů

Rozšířená výuka přírodovědných předmětů umožňuje přírodovědně nadaným žákům rozšířit si své znalosti v matematice a fyzice. V obou předmětech je vyšší časová dotace sloužící k posílení matematických znalostí, logického myšlení, vědomostí a praktických dovedností z fyziky. Výuka fyziky probíhá v maximální možné míře v učebně fyziky vybavené didaktickou technikou, rozvody elektrického napětí atd. Při výuce je možné využívat formu badatelské výuky s využitím senzorů a aplikace PASCO.

Učební plán

6. ročník
MatematikaFyzika

5 vyučovacích hodin

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

1 vyučovací hodina

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

7. ročník
MatematikaFyzika

4 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

2 vyučovací hodiny
8. ročník
MatematikaFyzika

4 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

2 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

9. ročník
MatematikaFyzika

4 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

2 vyučovací hodiny

Kritéria přijetí

Žák/žákyně úspěšně zvládne písemný test z přírodovědného základu a logického myšlení (v rozsahu učiva 1. stupně z matematiky, člověk a svět se zaměřením přírodovědu).

O zařazení do třídy rozhodne pořadí úspěšnosti v daném testu až do výše plánované kapacity.

Stanovení pořadí:

  1. Výsledky přijímacího testu z přírodovědných předmětů se zaměřením na matematiku
  2. V případě shodného hodnocení testu bude rozhodovat průměr známek na vysvědčení z matematiky a předmětu Člověk a jeho svět za 4. ročník a první pololetí 5. ročníku
  3. V případě shodného výsledku obdrženého z bodů 1 a 2 bude brán v potaz celkový průměr vysvědčení ze 4. ročníku a první pololetí 5. ročníku.

Rozšířená výuka cizích jazyků

Rozšířená výuka cizích jazyků nabízí jazykově nadaným žákům rozšířit si své znalosti v anglickém a německém jazyce. V obou předmětech je vyšší časová dotace sloužící k rozšíření gramatických znalostí a slovní zásoby a k prohloubení komunikačních dovedností. Výuka probíhá v učebnách vybavených didaktickou technikou. Žáci se pravidelně úspěšně účastní jazykových soutěží a olympiád.

Učební plán

6. ročník
Anglický jazykNěmecký jazyk
3 vyučovací hodiny2 vyučovací hodiny rozšířené výuky
7. ročník
Anglický jazykNěmecký jazyk

3 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

2 vyučovací hodiny
8. ročník
Anglický jazykNěmecký jazyk

3 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

2 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

9. ročník
Anglický jazykNěmecký jazyk

3 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

2 vyučovací hodiny

Kritéria přijetí

  1. Žák/žákyně úspěšně zvládne písemný test z anglického jazyka, který bude obsahovat gramatické jevy, poslech a čtení s porozuměním v rozsahu učiva anglického jazyka od 2. do 5. ročníku
  2. Ústní část
    • Žáci 22. ZŠ získávají bodové hodnocení ústní části od svého vyučujícího anglického jazyka. Body zohledňují nejen kvalitu ústního projevu, ale i domácí přípravu a aktivní zapojení do výuky v průběhu pátého ročníku.
    • Zájemci mimo 22. ZŠ odpoví na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá.

 

O zařazení do třídy rozhodne pořadí úspěšnosti podle stanovených kritérií až do výše plánované kapacity.

 

Stanovení pořadí:

  1. Výsledky přijímacího řízení z anglického jazyka.
  2. V případě shodného výsledku přijímacího řízení bude rozhodovat průměr známek na vysvědčení z anglického jazyka za 4. ročník a první pololetí 5. ročníku.
  3. V případě shodného výsledku obdrženého z bodů 1 a 2 bude brán v potaz celkový průměr vysvědčení ze 4. ročníku a první pololetí 5. ročníku.

Rozšířená výuka tělesné výchovy

Škola rozvíjí sportovní nadání žáků prostřednictvím zvýšené hodinové dotace výuky tělesné výchovy. Cílem rozšířené výuky tělesné výchovy je upevnit a rozšířit základní dovednosti v atletice, sportovních hrách a gymnastice a seznámit žáky s novými netradičními sporty. Pokud je žák členem sportovního klubu není problém skloubit výuku ve třídě s rozšířenou tělesnou výchovou se sportovní činností v klubu.

Výuka probíhá v tělocvičně, pohybové učebně nebo na školním hřišti. Žáky intenzivně připravujeme na školní sportovní soutěže a soutěže AŠSK. Pravidelně se úspěšně účastníme postupových soutěží – obvodních, okresních, krajských kol i republikových finále.

Učební plán

6. ročník

2 vyučovací hodiny

2 vyučovací hodiny rozšířené výuky

7. ročník

3 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

8. ročník

2 vyučovací hodiny

2 vyučovací hodiny rozšířené výuky

9. ročník

2 vyučovací hodiny

1 vyučovací hodina rozšířené výuky

Kritéria přijetí

  • Žák dosáhne nejvyššího počtu bodů při absolvování sportovních disciplín až do výše stanovené kapacity. Sportovní disciplíny:
  • Běh na 60 metrů.
  • Běh na 1000 metrů.
  • Trojskok (3 pokusy): pokusy začínají od odrazové čáry, všechny tři odrazy musí být snožmo, bez meziskoků a při doskocích musí být chodidla na stejné úrovni – vedle sebe, kvůli rovnováze nejlépe v šířce boků. Trojskok je nutné vykonat plynule, bez zastavování při prvním a druhém doskoku bez zastavování při prvním a druhém doskoku (viz video: https://www.youtube.com/watch?v=qHVByt8I2uQ).
  • Hod míčkem (3 pokusy).
  • Přeskoky švihadla vpřed za 2 minuty.

Podmínka účasti

  • posudek o zdravotní způsobilosti vydaný lékařem.

Doporučení

  • Pokud je žák/žákyně členem sportovního klubu, přinese s sebou potvrzení klubu o aktivní sportovní činnosti.

O zařazení do třídy rozhodne pořadí úspěšnosti absolvovaných sportovních disciplín až do výše plánované kapacity.

Stanovení pořadí:

  1. Výsledky přijímacího řízení z pohybových testů.

PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY

Přijímací zkoušky do tříd s rozšířenou výukou přírodovědných předmětů, anglického jazyka a tělesné výchovy se budou konat v květnu – červnu (termín bude upřesněn na stránkách školy).

Žáci 22. základní školy prochází přijímacím řízením následovně:

  • přírodovědné zaměření – písemný test ve stanovený den v rámci vyučování (květen–červen) – termín se objeví ve Škole on-line,
  • cizí jazyky – písemný test ve stanovený den v rámci vyučování (květen–červen) – termín se objeví ve Škole on-line; ústní část zajišťuje vyučující v průběhu celého školního roku a stanovuje počet bodů,
  • tělesná výchova – sportovní disciplíny plní žáci v rámci tělesné výuky v průběhu celého školního roku, vyučující uděluje bodové hodnocení.

Žáci, kteří chtějí přestoupit na 22. základní školu vykonávají zkoušky ve vyhlášeném termínu (květen–červen – termín bude zveřejněn na webových stránkách).

Podmínky přijetí do tříd s rozšířenou výukou nebo zařazení do skupin s rozšířenou výukou:

  • Všichni žáci 22. základní školy vykonávají zkoušky do tříd s rozšířenou výukou. Na základě doporučení školy, které bude zasláno po skončení přijímacího řízení, budou zákonní zástupci podávat písemnou přihlášku, a to do určeného termínu.
  • V případě nenaplnění tříd v prvním kole podávání přihlášek budou vyzváni zákonní zástupci žáků, kteří se umístili jako další v pořadí
  • V souladu s vyhláškou č. 48/2005 paragraf 9 je žák ze skupiny žáků nebo třídy s rozšířenou výukou přeřazen do skupiny žáků nebo třídy bez rozšířené výuky v případě, že dlouhodobě neprokazuje předpoklady pro tuto výuku, nebo i z jiných závažných důvodů. Ředitel školy přeřadí žáka v rámci školy na základě doporučení vyučujícího daného předmětu a po projednání v pedagogické radě a se zákonným zástupcem žáka zpravidla ke konci pololetí. 
  • Žáci, kteří nebudou zařazeni do třídy s rozšířenou výukou, budou zařazeni do běžné třídy.

 

Poslední aktualizace: 7. 11. 2025